Tuesday, August 3, 2010

Doa Orang yang Menderita Kesedihan Mendalam

Kehidupan di dunia merupakan permainan dan senda gurauan. Ada kalanya menang ada kalanya kalah. Susah dan senang silih berganti. Orang beriman yang benar2 memahami hakikat kehidupan di dunia tidak akan pernah membiarkan dirinya tengelam dalam kesenangan sehingga membuat lupa diri.

Saat ia dirundung malang, maka ia segera kembali kepada Yang maha Pengasih, Allah swt. Ia segera mengingatkan (dzikrullah) dan memangil-Nya. Sebab ia tahu bahawa hanya dengan mengingat dan memanggil Allah sajalah hati akan peroleh ketenteraman. Tidak ada tempat lain yang patut dijadikan muara pengaduan selain kepada Rabb

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram." (Ar-Ra'du ayat 28)

Setiap orang pasti mengalami keadaan hidup yang mendatangkan kesedihan. Bahkan kadangkala ujian hidup terasa begitu berat, ia menjadi penderitaan yang menimbulkan kesedihan yang sangat mendalam. Barangkali ada diantara mereka yang putus kasih, atau pulang ke Rahmatullah, atau barangkali baru mendapat laporan perubatan dari doktor dirinya @ keluarga mendapat penyakit berat.

Apa-apa pun keadaannya, semua itu ujian Allah bagi orang yang beriman. bila ia lulus menghadapinya, maka darjat imannya akan naik di sisi Allah


Alhamdullilah akhirnya aku menjumpai satu doa di mana Rasullulah Muhammad saw mengajarkan sebuah doa bagi sesiapapun yang menderita kesedihan mendalam:


"Ya Allah, rahmatmu aku harapkan, janganlah Engkau serahkan segala urusanku kepada diriku sendiri walau sekejap mata, perbaikilah segala urusanku, tiada ilah yang berhak disembah selain engkau."

0 comments:

Post a Comment