Saturday, June 19, 2010

TriP tooO kuaNTaN - DAY 1

Minggu lepas aku ade cite pasal nak pergi ke gambang hantar zaki belajar ke KPTM..macam2 dugaan yang Allah nak uji. Ari 1st, pagi2 bertolak..dekat je highway NKVE, ade kete rempuh dari belakang mase tengah berhenti...xperasan kot. Da kemek teruk kereta maziah kakak kepada zaki. Ngalamat...postpone the next day..kete x boleh jalan..bincang2 pinjam kereta atuk.
Esoknye...pagi2 lepas subuh bertolaknak register. Alhamdullilah semua lancar. Sampai gambang dalam pukul 10. Register tunggu punyer tunggu sampai la kol 3 baru selesai..keluar makan, ayah bawak pergi makan ikan patin sungai tepi sungai Kuantan.

- Pendaftaran pelajar-

- Paklong n ibu -

- Makan ikan patin di tepi sungai Kuantan-
( acap n zaki )


Selesai je makan, hantar zaki ke kolej balik..cadang2 next program afiq nak bawa ke air terjun 'waterfall' kat sana.so kol 4.30 pm bertolak ke waterfall.



Kat sini la bermulanya 1 InSideN yang TakkAN DILUPAKAN - LEMAS

Waterfall tu memang dalam...macam takungan. Mulanya ayah nak bawa acap n biha berenang ke kawasan dalam. Acap berpaut pada badan ayah n biha paut badan acap.. 1 masa acap seakan tergelincir sedikit..akibatnya biha panik. biha terus menarik acap, acap mula tengelam. Bila acap mula tengelam timbul, biha pun lemas...akibat terlalu panik aka lemas, biha terus menarik apa sahaja untuk selamatkan diri.

Allah...aku melihat mereka. Ayah berusaha selamatkan anak2nya.
Kali pertama ayah tolak punggung acap..acap timbul, tapi tak bergerak sebab biha berpaut dan mungkin panik juga. kemudian ayah amek nafas lagi tolak dengan sekuat hati biha..perkara yang sama berlaku 3 kali...ayah berusaha bersungguh2 walaupun badannya tengelam timbul dan berada dalam keadaan bahaya. Aku nampak muka pucat ayah..ayah da tak berupaya..air da banyak tertelan. Dalam hati..ayah hanya mampu berdoa 'Ya Allah..Kau selamatkan lah anak2 ku...aku pasrah'. Ayah da tak pikir nyawanya...hanya fikirkan biha dan acap.

Aku dari jauh melihat acap berusaha sedaya mungkin untuk berenang dan ambil nafas...aku cuba mendekati..niat di hati ingin ku tarik baju biha. Ku kira ingin mengambil masa sedikit agar biha tidak menyedari kehadiranku dan aku dapat mencari posisi yang kukuh agar kakiku kuat jika menarik biha supaya aku juga tidak lemas bersama. Tapi..melihat hanya tudung nabihah sahaja yang kelihatan...aku tak berfikir panjang, apa yang ku tahu..adik2 ku mesti selamat. Nyawa ku letak numbor 2.

Aku terus pergi menuju ke arah mereka. Air da mencapai bibirku...tanganku pantas menarik baju biha...tapi tidak sempat kekuatanku menariknya, biha seakan mendapat kekuatan luar biasa, menarik aku dengan kuat,
pantas lengannya menarik leherku..aku tenggelam di dalam air cuba untuk meloloskan diri. Menolak nabihah...dan akhirnya...aku tidak berdaya dan sama2 tengelam. Apa yang dalam fikiranku hanyalah Allah..aku cuma memohon 'Tuhan..Kau selamatkanlah keluargaku'. Aku hanya berserah nyawaku jika Dia meinginkannya. Aku hanya berfikir...afiq sahaja harapanku untuk selamatkan adik2 ku dan ayah.

Sebelum ku ingin selamatkan adik2 ku sempat ku toleh pada afiq memberi isyarat...
Selang beberapa saat aku di dalam air berserah..aku terasa ada tarikan yang menarik bajuku. Lantas ku terus berenang dan menarik nabihah..Alhamdullilah semuanya terselamat... Setelah Afiq melihat aku turut lemas..sangkaannya ingin selamatkan acap dahulu, tetapi afiq putuskan untuk tarik aku dahulu. Bila sahaja biha dapat ku tarik, acap lepas dari cengkaman biha...ayah terus tolak punggung acap n acap dapat berenang ke tepi. Tinggal ayah sorang je yang tenggelam..ada seorang lelaki standby nak selamatkan ayah..cuma tunggu keadaan tengok macam mana ayah...ayah berusaha ambil nafas..dan dengan kuasa Allah, ayah berjaya berenang ke tepi.

Atas sebab itu, kami bersyukur yang teramat pada Illahi. Allah masih sayangkan kami semua. Balik je ke hotel.., selepas solat maghrib terus ku sujud syukur..bagaimana agaknya yang berlaku jika kami berempat pulang tetapi kain kapan melitupi tubuh...insiden ingin membantu pakcikku masukkan anaknya ke universiti, menguruskannya dari a-z bertukar trajedi yang menyebabkan kematian?? ibuku mengucap panjang...ibu kata ibu boleh jadi tak betul kalau hilang 3 anak n suami..

- Ibu dan Ayah -

Dari sini aku dapat merasa erti pengorbanan seorang ayah..dari raut wajah ayah. kasih sayang ayah pada anak2 nya..itu yang buat ku bangga dan merasakan ayah adalah yang terbaik di dunia..dan aku juga dapat merasakan, adik2ku..keluargaku amat penting. Kita takkan fikirkan apa yang berlaku pada diri kita tetapi apa yang berlaku pada yang TERSAYANG

SELAMAT HARI BAPA AYAH

0 comments:

Post a Comment